Sunday, March 26, 2006

Zo gewoon...

Iets waarmee ik absoluut niet akkoord kan gaan, is de uitspraak "Doe maar gewoon, dat is al gek genoeg".... Gewoon doen vind ik soms veel te gewoon, en dat neigt dan al vlug naar "saai"! En neen, dank u wel, zo wil ik niet naar mezelf, de anderen of de wereld kijken.
Dus, breek uit de sleur en doe eens heel ONgewoon ;-)

Heb je al even stilgestaan bij al die "gewoontes" die, zonder dat je het echt beseft, je leven toch (alleszins voor een deel) bepalen? Doe anders gewoon (hihi) eens één van de volgende testjes :
  • trek je kleren eens niet aan zoals je het gewend ben, maar hanteer een compleet andere volgorde
  • volg eens een andere route wanneer je naar je werk rijdt (ik ontdekte bijvoorbeeld hoe ànders alles eruit ziet als ik, vanuit een andere richting komend, mijn oprit oprijd)
  • begroet je huisgenoten eens op een heel andere manier dan hoe je het normaal gezien doet

En, hoe voelt dat? Op zijn minst toch een beetje "raar" neem ik aan? Ik hoor natuurlijk de "slimmeriken" al direct allerlei argumenten aanvoeren...

  1. gewoonten maken het leven een stuk gemakkelijker
  2. je wint alleen maar tijd als je iets op steeds dezelfde wijze doet
  3. gewoonten geven je houvast
  4. ....

En dat is allemaal heel erg waar!! Maar er schuilt (allicht) een dikke vette adder onder het gras... :-) Want voor je het weet, ben je een beetje "vastgeroest" en overweeg je niet eens meer om iets te veranderen, om wat "beweging" te brengen in je leven. Hoe ouder je wordt, hoe minder evident het is om te "breken" met wat als een tweede natuur aanvoelt (en waar is die eerste natuur ondertussen naartoe?) Je routineuze gedrag zorgt ervoor dat je herkenbaar blijft (zowel voor jezelf als naar anderen toe), dat alles vertrouwd en veilig aanvoelt, dat de dingen je tamelijk vlot afgaan... Maar mensen toch, wat dan met het avontuurlijke, het verrassende, het kinderlijk spontane??

Om dus een beetje "gekte" in je leven te brengen (en op die manier een bijdrage te leveren tot een fleuriger wereld!), volgen hier enkele tips :

  • Wanneer je de volgende keer op stap gaat (alleen of met vrienden of zo), neem dan gewoon eens een bloemkool mee (dit mag eventueel ook een andere groente zijn). Mijn oudste dochter is je wat deze tip betreft al voorgegaan en zij kan dus getuigen dat het een "ongewone" ervaring geworden is. De voorwaarde is wel dat deze groente je de ganse tijd "vergezelt" en dat je hem (haar?) de nodige aandacht geeft. En dat op zijn beurt, zorgt er blijkbaar automatisch voor dat je zélf ook wel de aandacht trekt... ;-)
  • Neem je voor om gedurende een vol uur met een brede lach op je gezicht rond te lopen die door niets of niemand kan "beïnvloed" worden. Dit is natuulijk pas echt plezant wanneer anderen daar kunnen van meegenieten (al kan het effect ervan ook al ervaren worden wanneer je voor een spiegel gaat staan!)
  • Als de telefoon gaat, zeg dan niet gewoon maar "hallo, met ....." als je opneemt, maar verzin eens iets anders. Zoals bijvoorbeeld "goede middag, Bloemen en Planten Vergeet-mij-nietje, wat kan ik voor u doen?" De eventuele kriebels in je buik die je op dat moment voelt opkomen, dien je als "aangenaam" te definiëren ;-)
  • Ik ben er zeker van dat je zélf nog vanalles kan verzinnen als je er maar even de tijd voor neemt...

't Is heel erg spijtig maar helaas, ik weet nu al dat velen de moed niet zullen vinden om deze gouden tips effectief in de praktijk van alle dag toe te passen. Ik hoor de stem van hun zwaarwichtige ego tot hier...

  1. "Ik wil me niet belachelijk maken zulle!"
  2. "Stel dat ik mijn baas (buurvrouw/lerares van mijn zoon/...) tegenkom?"
  3. "Ik ben al lang geen kind meer hoor" (toch wel, maar het werd "verbannen" en mag niet meer meespelen in je leven...)
  4. "Ik wil mijn imago (autoritair, serieus, belangrijk, ...) niet om zeep helpen nietwaar"

Wanneer je (bange, onzekere, twijfelende) ego als een obstakel voor je (speelse, avontuurlijke, spontane en moedige) ziel gaat staan, spreek dan de volgende magische zin uit (minstens driemaal achter elkaar en op een tamelijk "bezwerende" manier)

"Wie niet waagt, niet wint"

0 Comments:

Post a Comment

<< Home